Chcesz się nauczyć rysować? W cyklu trzech postów pokażę Ci, jak rozebrać na czynniki pierwsze pomidora, aby jak najlepiej odwzorować go na kartce. Zaczniemy od ćwiczeń, a potem spróbujemy użyć różnych technik. Sprawdziłam na własnej skórze, taka metoda nauki krok po kroku naprawdę działa!
Zanim zaczniemy ćwiczenia chciałabym zwrócić Twoją uwagę na coś ważnego. Wielu początkujących rysuje nie to, co widzi, ale to co MYŚLI, że widzi. Nauczyciele rysunku powtarzają mantrę: „wyłącz lewą półkulę mózgową!”. Lewą, czyli odpowiadającą za myślenie logiczne. Do rysowania potrzebujesz prawej, sterującej wyobraźnią, kreatywnością, myśleniem przestrzennym i abstrakcyjnym.
Zróbmy eksperyment: weź kartkę papieru i narysuj CHOINKĘ. Czy wygląda mniej więcej tak?
Twoja lewa półkula podsunęła ci symbol choinki. Prawdziwa choinka, sosnowa, jodłowa czy świerkowa, wcale nie ma gałązek skierowanych do dołu! Rosną wyraźnie ku górze. Gruszka rzadko bywa gruszkowata. Drzewo to nie jest kijek i chmurka. Aby rysować, musisz przestać posługiwać się symbolami. Kiedy zaczniesz widzieć patrząc, reszta będzie już tylko kwestią wprawy!
Mając powyższe na uwadze, narysujemy teraz pomidora. Napisałam, że gruszka rzadko bywa gruszkowata. To samo dotyczy truskawek, jabłek czy pomidorów. Każdy pomidor jest inny – kiedy mu się dokładnie przyjrzysz z pewnością dostrzeżesz, co go odróżnia od milionów pozostałych pomidorów. Twoim zadaniem będzie narysowanie tego konkretnego pomidora.
Kup pomidora, z okazałą szypułką, a jeszcze lepiej z kawałkiem gałązki. Obejrzyj go dokładnie, weź do ręki i powąchaj, poczuj dłonią jego kształt. Kiedy już się z nim zaprzyjaźnisz i zamiast anonimowego symbolicznego „pomidora” zobaczysz w nim konkretny owoc (tak, jest owocem, chociaż warzywem!), połóż go przed sobą, na białej kartce. Tak, aby z jednej strony padało światło. Z tej strony pomidor będzie jaśniejszy, cień położy się z przeciwnej.
Do ćwiczeń potrzebny będzie ołówek (ja wybieram średniej twardości, czyli HB lub 2B) albo czarny cienkopis i kartki papieru dowolnej grubości, co najmniej formatu A5.
Rysowanie bez patrzenia, blind contour drawing
Świetne ćwiczenie w walce z rysowaniem za pomocą symboli (i z dominacją lewej półkuli mózgowej). Nie odrywając wzroku od pomidora, narysuj go na kartce. Rysunek prawdopodobnie będzie pokraczny, niczym dzieło dwulatka. Nie szkodzi, celem ćwiczenia jest nauczenie Cię PATRZENIA na obiekt. Spróbuj w ten sposób narysować swoją dłoń (lewą, jeśli jesteś osobą praworęczną) i kilka przedmiotów znalezionych w domu, np. kubek, widelec, wazon z kwiatami. Na koniec pokuś się o bardziej skomplikowany temat, jak zgnieciona kartka papieru. Rysuj każde zgięcie i pamiętaj, aby nie zerkać na obiekt. Efekt ćwiczenia wygląda śmiesznie, ale rysowanie konturów bardzo dobrze trenuje koordynację oka i ręki.
Wariacja tego ćwiczenia to rysowanie z zerkaniem: skupiasz uwagę na przedmiocie, ale mniej więcej co 10 sekund wolno ci spojrzeć na kartkę (wtedy, kiedy zmieniasz kierunek linii prowadzonej ołówkiem, np. w przypadku dłoni przechodzisz od rysowania palca do paznokcia).
Staraj się od tej pory już zawsze rysować w ten sposób: przez większość czasu patrzeć na obiekt, natomiast na kartkę zerkać o wiele rzadziej.
Szybkie szkice, gesture drawings
Szkicowanie na szybko przyda Ci się przy sketchowaniu ludzi (i zwierząt) w ruchu. Pomaga zrozumieć kształt obiektu, proporcje. Ustaw sobie stoper na jedną minutę i w tym czasie wykonaj co najmniej 10 szybkich szkiców pomidora. Zwracaj uwagę na kształt szypułki. Dodatkowo wykonaj gesture drawing przedmiotów rysowanych „na ślepo” w poprzednim ćwiczeniu (kubka, widelca itd.). Szybkie szkice rozluźniają rękę i pozwalają lepiej poznać obiekt.
Przestrzeń negatywna, negative space
Przestrzeń negatywna to wszystko to, co znajduje się poza konturem rysowanego przedmiotu. Inaczej rzecz ujmując – jest to tło. Rysowanie przestrzeni negatywnej odwraca uwagę od zakodowanych w naszych głowach symboli, pomagając oddać trójwymiarową rzeczywistość na płaskiej (2D) kartce papieru. Rysując krzesło w dziwnej perspektywie będziesz mieć problem z odwzorowaniem tego, co WIDZISZ. Lewa półkula mózgu będzie ci podsuwała symbole krzesła (np. „krzesło ma cztery nogi”). Rysując tło wokół krzesła, czyli „nic”, nie będziesz się kierować uprzedzeniami i nie będziesz mieć trudności z narysowaniem trzech nóg (bo tyle widzisz – czwarta jest zasłonięta). Innymi słowy, głosik powtarzający w twojej głowie: „rysujesz krzesło, rysujesz krzesło”, ucichnie.
Zwrócenie uwagi na przestrzeń negatywną pomaga również zrozumieć położenie przedmiotu w stosunku do podłoża. Jest bardzo pomocne przy rysowaniu grupy przedmiotów. Warto poćwiczyć rysowanie negatywnej przestrzeni obiektów bardziej skomplikowanych, niż pomidor, np. krzesła, pęku kluczy. Zabawa z przestrzenią negatywną pomaga w walce z dominacją lewej półkuli, bo skupiamy się nie na rysowaniu symbolu („pomidora”, „krzesła”), ale abstrakcyjnego kształtu.
Jak narysować pomidora ołówkiem i kredkami (lekcja 2.)
Jak namalować pomidora akwarelami (lekcja 3.)
Jeśli masz ochotę na więcej takich lekcji rysowania, koniecznie daj znać w komentarzu. Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się tym postem z innymi, klikając poniżej na wybraną ikonkę mediów społecznościowych.
bardzo fajnie lekcje jak narysować pomidora i jeszcze nie pisałam to do listy czekam na kolejne lekcje możesz mi odpowiedzieć pisała amelia o godz 15.58
Amelio, kolejne lekcje są następnymi wpisami na blogu. Dla wygody dodałam w każdej lekcji na dole odnośniki 🙂
Pozdrawiam serdecznie!
Dziękuję.
Czekam na kolejne lekcje. 🙂
Już się pisze 🙂
Dopisałam pomidor do dzisiejszej listy zakupów. Czekam na dalsze lekcje.
Przykro mi to pisać, ale ja swojego modela… zjadłam w sałatce 😀
Obserwuje i podziwiam Pani dokonania i instrukcje sama jeszcze nie próbowałam, ale w nazwę przestrzeni wkradł się po mojemu błąd, uważam ze powinna być mowa o przestrzeni negatywu a nie przestrzeni negatywnej
Szukałam polskich odpowiedników (uczyłam się z anglojęzycznych kursów i książek) i najczęściej używane jest (w sztuce i fotografii) tłumaczenie „przestrzeń negatywna”. Spotkałam też „negatywowa”. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam!
Super! Ja oczywiście bardzo chciałabym korzystać z takich lekcji! Teoretycznie niby to wszystko wiem, ale przyda mi się takie ćwiczenie krok po kroku, czekam na cały cykl 🙂
Świetnie, na pewno będą kolejne, na razie rysujemy pomidora 🙂 Druga część prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, a do tego czasu zachęcam do ćwiczeń z posta! Pozdrawiam
Bardzo mi się podoba, o to chodzi ! 🙂
Świetnie, mam już pełno pomysłów na takie posty! 🙂
brzmi kusząco, może się wreszcie nauczę rysować 🙂
Na pewno się nauczysz! 🙂
No nareszcie! Czekałam na takie lekcje, lecę po pomidora (do lodówki, bo akurat mam kilka).
Pisałam na Instagramie, żeby biec do warzywniaka, a Ty już przygotowana 🙂 Wybierz najciekawszego – o nietypowym kształcie albo z pokręconymi (jak u mojego) listkami.
Podobno nie powinno się trzymać pomidorów w lodówce, bo ponoć zmienia im się smak pod wpływem temperatury :D. Ale nawet nie pamiętam gdzie to przeczytałam :).