Gotyk, pismo Palmera, uncjała, Copperplate, print – każde z tych pism ma inny kąt pochylenia liter. Z czego to wynika? Skąd wziąć ułatwiającą ukośne pisanie liniaturę?
Jedno jest pewne: kąt pod którym się pisze litery (slant) powinien być taki sam w całym tekście. W zachowaniu jednolitego pochylenia pomocne są specjalne pionowe linie. Po nabraniu wprawy można z nich zrezygnować, ale dla początkujących kaligrafów są bardzo przydatne.
Prosto, ale powoli
Najstarsze pisma oparte o alfabet łaciński były pisane prosto. Kapitała rzymska (capitalis monumentalis), której najdoskonalszym przykładem jest inskrypcja na kolumnie Trajana w stolicy Włoch to majestatyczne szerokie litery, które wygodnie było ryć w kamieniu. Kiedy zaczęto kapitałę pisać na pergaminie, w szybszym tempie i innymi narzędziami, linie stały się bardziej zaokrąglone – nazywano ją wiejską (capitalis rustica).
Powszechnie używana od końca starożytności do wczesnego średniowiecza uncjała, z jej zaokrąglonymi i pozbawionymi ostrych kątów literami, także jest pismem niepochylonym. Informacje o uncjale oraz wskazówki, czym i jak ją pisać, znajdziesz wPo uncjale przyszła minuskuła karolińska, stworzona na dworze Karola Wielkiego i używana powszechnie w niemal całej całej średniowiecznej Europie. Ona również nie była pisana pod kątem. Także rodzina pism gotyckich, powstających od XI. wieku to kroje proste.
O gotyku trochę więcej pisałamKto pochylił litery?
Wszystkie wymienione wyżej kroje kreślono powoli, chciałoby się rzec – z namaszczeniem. Poszczególne litery wymagały kilkakrotnego odrywania pisaka od papieru. Jak to zwykle bywa w historii, nowe szybsze pismo zrodziło się z potrzeby, a za jego ojca uchodzi florentyńczyk Niccolò Niccoli. To prawdziwie renesansowa postać, a jego znaczenia dla kultury ówczesnych Włoch nie sposób przecenić. Ogromną pasją Niccoliego były – zgodnie z duchem epoki – antyczne manuskrypty. Przepisywał je ręcznie, początkowo pismem prostym a z czasem, aby móc pisać szybciej, pochylonym w prawo, bo tak w naturalny sposób przechylamy litery pisząc od lewej do prawej. A że wpływ Niccoliego na współczesnych był wielki, zaczęto go naśladować i posługiwać się nowym krojem w sytuacjach wymagających szybkiego notowania. Italika, bo tak nazwano to pismo, zainspirowała także pierwsze włoskie czcionki drukarskie (zobacz na zdjęciu powyżej), a później podbiła Europę. Kąt pochylenia italiki jest niewielki, zazwyczaj od 5 do 15° względem osi pionowej.
Tu wspominałam o renesansowej italice.
Bardzo krzywa kursywa
Italikę w XVIII. wieku zdetronizowała kursywa angielska, zwana także engraver’s script, english roundhand lub pismem Copperplate. To prababka naszego elementarzowego pisma uczonego w pierwszej klasie podstawówki. Z Copperplate wywodzą się także znane odmiany pisma odręcznego Palmer i Spencerian. Inaczej niż wymienione wyżej kroje (uncjała, gotyk, italika) tworzone przy pomocy ściętej płasko stalówki, Copperplate pisze się ostro zakończoną, elastyczną.
O stalówkach więcej dowiesz się zo piśmie łączonym, czyli kursywie.
Tutaj przeczytaszPiękne przedwojenne polskie pismo szkolne na bazie Copperplate.
Pisma wywodzące się od Copperplate są dość mocno pochylone, dlatego – aby nie wyginać nianaturalnie i boleśnie ręki – pisze się je stalówką osadzoną w specjalnej skośnej obsadce (oblique pen holder).
Kąt pochylenia kursywy angielskiej to 55° licząc od podstawy (linii bazowej), czyli 35° od osi pionowej. Jeszcze większy slant ma Spencerian i pismo Palmera – aż 52°.
Kąt pochylenia liter w kaligrafii nowoczesnej
Modern calligraphy, jak wiadomo, niespecjalnie przejmuje się zasadami. Zdarza się nawet, że ktoś obdarzony fantazją zmienia kąt pochylenia liter w wyrazie. Jeśli to dobrze wygląda (a rzadko tak bywa) to czemu nie? Zazwyczaj jednak kaligrafując freestyle’owo albo piszemy prosto albo pod niewielkim kątem (mniej więcej 75° licząc od linii bazowej) i staramy się w całym tekście utrzymać jednolite pochylenie liter.
Artykuł oWspółczesne pisma odręczne
Nasze polskie pismo elementarzowe jest pisane prosto, z pochylenia liter zrezygnowano po wojnie. Jeśli Twoim pismem codziennym jest kursywa – czyli starasz się łączyć większość liter – to radzę Ci spróbować pisania pod lekkim kątem (60-75°), ułatwia to szybsze notowanie. Zacytuję tu guru polskiego przedwojennego pisma szkolnego, Stefana Tatucha, który zalecał kąt 60°. Jego zdaniem pismo pochylone jest „najnaturalniejsze i najwłaściwsze, bo pozwala piszącemu jednym ciągiem, bez zmiany położenia punktu oparcia, t.j. łokcia, napisać większą ilość liter, wyrazów, a nawet zdań. Takie położenie zeszytu i kierunek pisma, pozwala też przy najmniejszem natężeniu mięśni, na największą szybkość, bo ręka prawa może się całkiem swobodnie poruszać”.
Inaczej rzecz ma się z drukowanym pismem odręcznym, printem – najlepiej wygląda pisany zupełnie prosto.
Jak pisać pod kątem
- Narysuj linie pomocnicze. To najprostszy sposób, który stosuję do tej pory. Kątomierz, linijka i ołówek wystarczą, aby zaznaczyć na kartce odpowiedni kąt pochylenia liter. Ja używam przyrządu o nazwie goniometr – to połączenie linijki i kątomierza.
- Wydrukuj sobie liniuszek. Darmowe liniatury do wydruku znajdziesz na blogach i stronach internetowych, na przykład na Iampeth. Jeśli szukasz konkretnego kąta pochylenia dla konkretnej stalówki, polecam Ci polski generator arkuszy z liniami pomocniczymi Calidraw. Linie możesz wydrukować na gładkim papierze (jaki wybrać, radzę tutaj) albo podkładać je pod cienki papier lub kalkę techniczną. Możesz także zainwestować w podświetlaną deskę kreślarską lub samodzielnie sobie takową zrobić (na przykład z przezroczystego pudełka i lampek świątecznych).
- Kup blok z liniami. Do pism prostych nadadzą się zeszyt w kratkę czy linie, zwłaszcza w tzw. linię francuską (bywają we francuskich hipermarketach; linię francuską do wydruku możesz pobrać tutaj). Do krojów wymagających pochylenia liter można kupić specjalne zeszyty w sklepach kaligraficznych, np. polskiego producenta bloków do kaligrafii (do Copperplate, italiki i pism prostych) Archie’s Calligraphy.
- Przekręć kartkę! Ciężko pisać ukośnie, kiedy kartka leży prostopadle do dolnego brzegu biurka. Należy ją przesunąć w lewo względem pionowej osi stołu tak, aby siedząc prosto można było pisać pod kątem bez wysiłku. To wskazówka dla praworęcznych. Jeśli chodzi o osoby leworęczne to sprawa jest bardziej skomplikowana, bo mają one różne sposoby trzymania pisaka i od tego zależy ułożenie papieru. Do pisania prosto lewą ręką często zaleca się przekręcenie kartki w prawo. Przy krojach skośnych trzeba ułożyć papier tak, aby było wygodnie – czasem sprawdza się pisanie z góry na dół czy nawet do góry nogami.
Prostego, czytelnego i estetycznego drukowanego pisma odręcznego print możesz się nauczyć z mojego trzytygodniowego kursu w formie e-booka. Jest dostępny gratis dla subskrybentów newslettera. Chcesz pisać printem?
Bardzo ciekawy wpis. Nic tylko zabrać się za pisanie kursywą. Dla mnie najlepsza jest kaligrafii przedwojenna, bo jest bardzo czytelna. Pozdrawiam
Uwielbiam takie posty, masz lekkie pióro i super się ciebie czyta.
Dzięki, Jędrzej, miło mi to czytać, bo ja z kolei lubię pisać tego typu artykuły 🙂
Pozdrawiam!