Po pierwszym wzięciu do ręki brush pena czujesz pokusę pisania? Stop! Niedługo przyjdzie na to czas. Najpierw jednak warto nauczyć się składania liter z pojedynczych kształtów.
W poprzednim brushletteringowym wpisie opisałam osiem elementów, z których można złożyć prawie wszystkie małe litery alfabetu (czyli minuskuły). Zajrzyj do niego koniecznie i solidnie przećwicz te kształty. Dziś zajmiemy się wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce – napiszemy wszystkie małe litery od a do z.
Budowanie liter
Konstruowanie litery z kilku elementów pozornie wydaje się dziwne. Po co wciąż odrywać brush pen (albo stalówkę) od kartki, skoro można napisać literę jednym płynnym ruchem? I nie przejmować się zasadami, skoro nowoczesna kaligrafia nie ma reguł?
Zapewne są osoby, które zaczynały od pisania całych zdań i żyją. 🙂 Ale czyż nie lepiej poznać podstawy, a dopiero potem szukać swojego indywidualnego stylu? Przyjrzyj się filmikom na Instagramie czy YouTube: mistrzowie brush letteringu piszą po swojemu, ale większość kreśli litery nawiązując do zasad o których piszę. Solidne podstawy (jak w każdej dziedzinie) ułatwiają późniejszy rozwój. Czas poświęcony na żmudne ćwiczenia na pewno nie będzie zmarnowany – obiecuję!
Jak napisać literę „a”
Zaczynamy? Przyjrzyj się literze a: składa się ona z trzech elementów. Łącznik służy, jak nazwa wskazuje, do łączenia liter miedzy sobą. Możesz go pominąć, jeśli dana litera rozpoczyna wyraz. Potem mamy kółko, czyli owal i łuk dolny. Na pierwszym przykładzie łuk ten jest wielkości owalu, na drugim zmniejszyłam go, aby litera była bardziej proporcjonalna.
Opis wszystkich ośmiu elementów znajdziesz w poście o budowie liter. Jak widać na zdjęciu, dla ułatwienia nauki, każdy z ośmiu kształtów podstawowych pisałam innym kolorem. Są to kolejno: łącznik, łuk górny, łuk dolny, fala, owal, pętelka górna, pętelka dolna i laska.
Kaligrafowanie liter od „b” do „z”
Nietypowe elementy liter
Pozostałe litery również w większości składają się z ośmiu podstawowych kształtów. Czasem te kształty wyglądają nietypowo: owal może być kreślony zgodnie z ruchem wskazówek zegara (np. litera b) albo odwrotnie (g), kluczka może być inaczej wygięta (d) lub odwrócona (q).
W kilku literach zauważysz nietypowe elementy (w kolorze czarnym). Litera t w tradycyjnej kaligrafii jest niższa od pozostałych liter z wydłużeniami górnymi i pisana bez kluczki (dotyczy to także kaligrafii szkolnej, np. polskiej przedwojennej czy amerykańskiego pisma Palmera). W kaligrafii nowoczesnej niektórzy piszą t z kluczką.
Różne wersje liter
Powyżej pokazuję alternatywne propozycje kilku liter. P stworzone z kluczki dolnej i owalu (oraz dwóch łączników) jest moim zdaniem znacznie ładniejsze od „otwartego” (w którym wykorzystana jest laska, czyli gruba kreska prowadzona w dół). Polskie wersje r i z szczególnie dobrze wyglądają w dwuznaku rz. Także f można pisać inaczej – wydłużona kluczka i dwa łączniki tworzą kształt bliższy naszej tradycji (tak pokazują tę literę autorzy przedwojennych książek).
Oddzielny artykuł poświęciłam polskim znakom diakrytycznym, czyli ogonkom i kreseczkom.
Z liter – słowa
Dzięki łącznikom wszystkie małe litery łączą się ze sobą – tworzenie z nich słów nie jest więc trudne.
Jak widzisz poniżej, napis wykonany wiernie według reguł wygląda schludnie, ale dość nijako. Brakuje mu cech indywidualnych. Kiedy już poczujesz się z literami swobodnie, na bazie tego, co umiesz stworzysz swój własny styl. Na to jednak przyjdzie czas – za jakiś czas. 🙂
Staraj się ćwiczyć kaligrafowanie brush penem (albo stalówką na obsadce) systematycznie, najlepiej codziennie, choćby po 5–10 minut, a wkrótce zobaczysz postępy. Jaki brush pen wybrać na początek? Najlepiej z twardym, niedużym pędzelkiem (np. Tombow Fudenosuke). Duże brush peny z miękką końcówką (np. Tombow Dual) trudniej kontrolować i próby pisania nimi na samym początku mogą być frustrujące. Jeśli nawet twardy pędzelek trudno Ci okiełznać, spróbuj na początku kaligrafować zwykłymi grubymi flamastrami.
Zainteresowała Cię kaligrafia nowoczesna? Zajrzyj tutaj! Jeśli spodobał Ci się ten post, udostępnij go innym klikając poniżej na wybraną ikonkę mediów społecznościowych. Masz pytanie? Zadaj je w komentarzu. 🙂
A co z drugą wersją literki s? Jakieś rady jak ją fajnie napisać? Nie jestem w stanie znieść tego s, wyglądającego jak łezka
Najłatwiej się jej nauczyć wyobrażając sobie, że to nieco zdeformowana fala (w odbiciu lustrzanym). Jest to litera z gatunku „nietypowych”, więc nie ma na nią prostego sposobu, jak na litery składane z elementó bazowych
Pozdrawiam
Po dwóch dniach ćwiczeń, które bardzo mi się podobają, od razu zapytam na przyszłość – a wielkie litery będą? 🙂
Będą, będzie nawet kurs brush letteringowy 🙂 Pozdrawiam!
Bardzo lubię Pani bloga i profil na instagramie, są dla mnie bardzo inspirujące. Jednak nie mogę znaleźć nigdzie lekcji z wielkimi literami, czy może mi pani podać link?
Dziękuję za miłę słowa. Wpis o dużych literach jeszcze się nie ukazał, ale – ponieważ sama zaczęłam się uczyć kroju Copperplate, w którym duże litery są bardzo skomplikowane – planuję taki, prawdopodobnie jeszcze w październiku lub listopadzie 🙂
Pozdrawiam!
Super! Na to czekałam 🙂 Już dziś ćwiczyłam 🙂
Brawo! I jak efekty?
Czy prowadzi Pani kursy kaligrafii i rysowania?Bardzo mi się podobają artykuły i chętnie bym się „douczyła” na żywo.
Jolu w tej chwili nie prowadzę, ale coraz więcej osób pyta i trzeba będzie coś z tym zrobić 😉