Wydawałoby się, że – szczególnie na początku – można ćwiczyć na dowolnym papierze. Niestety, źle dobrany utrudni pisanie, może także zniszczyć końcówkę brush pena. Stalówką też lepiej się kaligrafuje na dobrym papierze. Dobrym, czyli jakim?
Początkującym entuzjastom kaligrafii – zarówno stalówkami na obsadce przy pomocy tuszu, jak i pisakami pędzelkowymi (brush penami) – radzę na początek przejrzeć wszystkie posiadane notesy, bloki i papiery. Spróbować jak się po nich pisze, czy tusz/atrament nie przebija na drugą stronę, czy nie pojawia się strzępienie („pajączki”). Do pierwszych ćwiczeń, kiedy zużywa się go naprawdę dużo, możesz wybrać dowolny gładki papier. Jedynie brush peny z końcówką nylonową wymagają większej uwagi przy wyborze papieru – od nieodpowiedniego mogą się zniszczyć.
Jak rozpoznać końcówkę brush pena? Przyciśnij ją bokiem do papieru, aby się spłaszczyła. Prawdziwy pędzelek (na zdjęciu po lewej) przybierze kształt wachlarza z wyraźnie widocznymi włoskami. Końcówka nylonowa (na zdjęciu po prawej) przypomina tę od zwykłych flamastrów, ale jest elastyczna i uformowana w kształt pędzelka.
Papier do brush penów z nylonową końcówką
Brush peny tego typu, to na przykład Tombow Dual (wielokolorowe brush peny z dwoma końcówkami: pędzelkową i cienką), Tombow Fudenosuke (nieduży brush pen z twardą końcówką – świetny dla początkujących), Kuretake Bimoji, ZIG Art and Graphic Twin (wielokolorowe, z dwoma końcówkami), KOI Coloring Brush Pen (wiele kolorów do wyboru) i PITT Artist Pen Faber-Castell (modele B i SB).
Pisaków z nylonową końcówką najlepiej używać na gładkim, lekko satynowym papierze, w którym włókienka celulozy są ułożone równomiernie. Polecane papiery to np. brystol i gładki papier do akwareli (hot pressed – tłoczony na gorąco). Nie sprawdzą się papiery szorstkie i o wyraźnej strukturze.
Mój wybór:
Rhodia – bloki różnych kształtów i formatów, o różnej liniaturze (gładkie, w kropki, w linie, w kratkę oraz [we Francji] w linię francuską). Blok A4 kosztuje kilkanaście złotych. Ulubiony papier wielu kaligrafów, nie przebija i nie niszczy brush penów;
kalka kreślarska – kartki luzem lub w blokach A3 i A4. Brush pen sunie po niej jak po maśle, a ponieważ jest prawie przezroczysta, świetnie się sprawdza z liniuszkiem (lub wydrukowanym arkuszem ćwiczeń) pod spodem. Niestety, jest dość kosztowna jak na papier do ćwiczeń – blok dziesięciu kartek kosztuje kilka złotych.
Papier do brush penów z prawdziwym pędzelkiem
Brush peny tego typu to na przykład Pentel GFKP, Akashyia Sai, Akashiya Sai Thin Line, Akashiya Fude.
Ich końcówka jest mniej wrażliwa na szorstki papier, można nimi ćwiczyć po dowolnym papierze. Polecane papiery to np. Canson Mix Media albo dowolny papier do akwareli (także szorstki, tłoczony na zimno, cold pressed).
Mój wybór:
papier do drukarki laserowej LaserJet HP;
zeszyty Oxford (w kratkę lub linie, różne formaty) – mają bardzo gładki papier, który nie przebija i nie prześwituje.
Papier do ćwiczenia kaligrafii stalówką
Papier do kaligrafii nie może być zbyt chłonny, szczególnie jeśli używasz stalówki elastycznej (fleksującej), która dozuje dość dużo atramentu. Powinien być gładki, ale bez przesady, bo na zbyt śliskim tusz bardzo długo schnie. Polecane papiery to np. Tomoe River, Midori, papiery do drukarki Navigator i Double A. Nie sprawdzą się papiery szorstkie (będą chłonęły tusz i zaczepiały się o stalówkę) albo zbyt śliskie (tusz będzie się na nich rozmazywał).
Mój wybór:
luźne kartki i bloki Archie’s Calligraphy (gładkie i z liniaturą, m.in. do Copperplate, italiki, gotyku)
papier do drukarki laserowej Mondi Color Copy
zeszyt A4 we francuską linię Calligraphe Clairefontaine
Jeśli chcesz ćwiczyć kaligrafię w notesie, zajrzyj do testów na moim blogu – być może znajdziesz coś dla siebie. W pierwszym oceniałam na przykład notatniki Leuchtturm1917, Nuuna, zeszyty Oxford i blok Rhodia. W drugim – notatniki Midori MD i Paperblanks. W trzecim pojawiły się supernowoczesne notesy współpracujące z aplikacjami. Wolisz luźne kartki albo bloki? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Wkrótce ukaże się test takich właśnie papierów do kaligrafii i pisania piórem wiecznym.
Jeśli informacje o rodzajach papierów do kaligrafii są dla Ciebie przydatne, podziel się wpisem z innymi – niech również się dowiedzą, co wybrać; kliknij w wybraną ikonkę poniżej!
Dzien dobry,
Pani Agato mam prośbę. Uwielbiam pisac Pilot Plumix EF i EE i Pilot Parallel 1,5 (odkryłam je dzięki Pani blogowi.) Czy może Pani polecić notes do tego drugiego pióra, próbowałam kilku notesów, wszędzie pajączkuje.
Bardzo serdecznie Panią pozdrawiam i dziękuję za bycie Inspiracją:*
Niestety, naboje do Parallela mają straszliwy (jeśli chodzi o współpracę z papierem) atrament, bo przebijają (chyba przez wszystkie papiery) i/lub pajączkują. Czy próbowała Pani notesów Paperblanks? W moim przebija nawet na trzecią stronę, ale nie pajączkuje.
Można też rozwiązać problem inaczej – kupić w aptece strzykawkę i igłę, zużyty pusty nabój przepłukać wodą i potem wstrzyknąć dowolny atrament z butelki.
Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za miłe słowa ☺️
Cześć 🙂
Bardzo się cieszę, że prowadzisz tego bloga i dużo się tutaj nauczyłam.
Wiele źródeł podaje papier HP Premium Choice jako super opcję.
Niestety jest ich kilka rodzajów, na Amazonie mają inne opakowanie.
w PL inne, niektóre opisy mówią o matowej powierzchni, a inne o super gładkiej – a opakowania wyglądają tak samo…
Które i skąd kupujesz Ty? Czy to jest ten papier?
https://allegro.pl/listing?string=HP%20papier%20premium&offerTypeBuyNow=1&order=d&bmatch=baseline-product-eyesa2-engag-dict45-com-1-1-1203
Pomocyy 😀
Ewa, w Polsce go nie znalazłam, to jest papier do drukarki laserowej LaserJet ten papier. Jest bardzo gładki i dość gruby. Raz mi go przysła znajoma z zagranicy, ale z powodzeniem go zastępuję dostepnymi u nas Clairefontaine, Double A czy innymi, o których pisałam na blogu. Najważniejsze, żeby był bardzo gładki (szczególnie ważne przy brush leteringu, bo bardziej szorstkie niszczą końcówki brush penów), gramatura to sprawa drugorzędna do ćwiczeń.
Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂
P.S. Dobrą (także cenowo) opcją są także powszechnie dostępne zeszyty Oxford. Mają one ten dodatkowy plus, że są nadrukowane linie lub kratka, więc łatwiej się uczyć liter.
A czy znany jest Pani papier, który bylby dobry do akwareli i kaligrafii? A może to kwestia doboru tuszu? Mam manuscripta i niestety rozlewa sie w postaci pajączków.
Zapytam jeszcze o pędzle di kaligrafii takie kladyczne nie brushpeny, czy znane są Pani? Czy łatwo się nimi posługiwać pisząc zwykłym nie azjatyckim krojem?
Takimi pędzlami kaligrafuję akwarelami (w płynie lub z kostek rozrobionymi wodą), nie jest to trudne. Tyle, że wymagają one odpowiedniego papieru, najlepiej akwarelowego.
Co do pierwszej częsci pytania, czyli papier jednocześnie dobry do kaligrafii i akwareli to sprawa jest dośc skomplikowana, bo papier akwarelowy może być zbyt szorski (nawet ten gładszy hot press). Z kolei brystol czy blok techniczny może się marszczyć pod wpływem wilgoci. Ja takie combo (kaligrafia plus akwarele) stosuję w sketchbookach, np. Moleskine Watercolour i nie mam problemów ani z pisaniem, ani z rysowaniem. Natomiast jeśli chodzi o luźne kartki, trudno mi coś polecić…
Pozdrawiam
Ostatnio szukając nieśnieżnobiałego papieru, znalazłem papier eko A4 Lettura ISO60 niebielony – bardzo dobrze przyjmuje atramanty, nie przebija, ma dość miłą dla oka barwę lekko kremowo-szarą, i jest niedrogi, bo 500 szt. można kupić za około 13 zł.
Polecam i pozdrawiam:)
Dzięki, na pewno się przyda taka informacja! Przy okazji rozejrzę się za ni, bo jest mi zupełnie nieznany… Cena świetna!
Pozdrawiam
Mondi ile gram?
Papiery do drukarki – 120 g:)
Dzień dobry, mam pytanie, czy udało Ci się może znaleźć gdzieś zeszyty oxford a4, ale gładkie? Znalazłam a5, ale dużych nigdzie nie widzę… dzieki i pozdrawiam!
Z tego, co widzę na ich stronie (my-oxford.com) to nie ma gładkich – ja w każdym razie też takiego nie widziałam w naszych sklepach…
hm… czyli w ogole moze byc tak, ze w sklepach internetowych sprzedaja kratke lub linie pod haslem „gladki” – bo producent ma w opisie „gladki papier”…:))
pozdrowienia!
Ja chyba nie widziałam gładkich Oxfordów, nie jestem pewna, czy istnieją 🙂
HEJ
O, właśnie ja mam Cansona Mix Media, nie jest on odpowiedni do brush penów z nylonową końcówką?
Dobrze wiedzieć 😉
Prawda? 😉
O! Tego mi było trzeba! Dziękuję, już chyba wiem, dlaczego brushpeny z filcową stalówką tak szybko mi się zużyły. 🙁
Ja niestety też kilka załatwiłam niewiedzą 🙁