Wpis ten dedykuję osobom, które chcą się nauczyć kaligrafii i szukają podstawowych informacji o stalówkach. Którą kupić do kursywy angielskiej, którą do italiki, a którą do pisma gotyckiego? Artykuł zilustrowałam sketchnotkami, które – mam nadzieję – pomogą zrozumieć, o co chodzi.
Nieustające powodzenie wpisu Kaligrafia dla bardzo początkujących – przybory (który jest w top 3 wszystkich moich blogowych artykułów!) oraz pytania zadawane mailowo i w grupie facebookowej Kochamy Pismo Ręczne zainspirowały mnie do napisania poradnika, jak dopasować stalówkę do kroju pisma.
Jakiego rodzaju pisma chcesz się nauczyć?
Jeśli podoba Ci się pismo w stylu Copperplate, z literami cieniowanymi (cieńszymi w jednych, grubszymi w innych miejscach), potrzebna będzie stalówka elastyczna. W stylach z szerokimi liniami, jak gotyki czy italika pisze się stalówką ściętą. Do pisania cienką jednolitą linią nadają się twarde, nieelastyczne (lub bardzo mało elastyczne) stalówki.
Wybór pierwszych stalówek był dla mnie drogą przez mękę, bo nie znalazłam na ten temat informacji po polsku, a obcojęzyczne terminy niewiele mi mówiły. Kupiłam na chybił trafił kilka stalówek i – nie znając zasad budowy liter ani prawidłowego trzymania obsadki – zapełniałam kolejne kartki próbami pisania. W końcu, metodą prób i błędów, opanowałam podstawy, ale doskonale pamiętam swoją bezradność z tamtego czasu. Dlatego przygotowałam dla Ciebie powyższą ściągawkę, wizualizującą „co z czym się je”.
Oczywiście, może być i tak, że nie masz wybranego kroju pisma i chcesz po prostu spróbować, czy kaligrafia to dla Ciebie odpowiednie hobby. W takiej sytuacji kup po prostu trzy różne typy stalówek. Posiłkując się książkami, filmami (np. z YouTube lub Skillshare) oraz moimi wpisami – przekonaj się, co Cię kręci, a co niekoniecznie.
Jaką konkretnie stalówkę kupić?
Wiesz już, jakiego pisma chcesz się uczyć i jaka stalówka będzie Ci potrzebna. Oto ściągawka z polecanymi i łatwo (bądź dość łatwo) dostępnymi stalówkami.
Stalówki elastyczne (kursywa angielska/Copperplate, Spencerian, kaligrafia nowoczesna): na sam początek Blue Pumpkin (Brause 361 Steno), Nikko G, Zebra G, Leonardt 40 Steno, Joseph Gillot 404. Te stalówki nie są bardzo elastyczne – takie są najlepsze dla początkujących.
Stalówki ścięte (uncjała, italika i italik, pisma gotyckie [rotunda, szwabacha, fraktura], pismo rondowe): Italic Manuscript, Leonardt Round Hand, Leonardt TAPE. Rozmiar stalówki dobiera się do wielkości liter (przeciętnie litera mierzy 5 szerokości stalówki, czyli stalówka 1 mm da nam literę o wysokości 5 mm = 1 kratka w zeszycie; na początku lepiej wybierać stalówki większe, aby lepiej widzieć elementy składowe liter, 2 – 3 mm).
Index Finger (w kształcie małej rączki).
Stalówki nieelastyczne (Palmer, kaligrafia nowoczesna, italik, print): wszystkie mało elastyczne stalówki nadają się do pisania monoliniowego, o ile nie będziesz ich mocno przyciskać do kartki. Przykładowo – Brause Cito Fein, Nikko 357 Spoon, stalówki oznaczone jako uczniowskie (school), rysunkowe (drawing), stalówkiOprócz wymienionych typów stalówek w sprzedaży są stalówki „do zadań specjalnych”, np. redisówka (z okrągłą końcówką), pióro czarownicy z szeroką końcówką do pisania po powierzchniach z fakturą, muzyczna (z pięcioma końcówkami, np. do rysowania liniatury muzycznej) itp. itd.
Czym zastąpić stalówki?
Artykuł jest o stalówkach, ale przyda się podpowiedź, czym pisać, aby osiągnąć jeśli nie identyczny, to bardzo podobny efekt. Przy pomocy wyżej wymienionych przyborów piśmiennych możesz – nie mając (jeszcze) stalówek – testować kaligraficzne pisma. Sprawdzą się one także na nietypowych powierzchniach (szkło, kamienie), poza domem albo do uczenia kaligrafii dzieci.
pióro szklane – piszemy nim maczając końcówkę w tuszu albo atramencie, ale nie ma ono klasycznej stalówki. Nadaje się do krojów pisanych jednolitą cienką kreską (monoline), a szczególnie do pism odręcznych: Palmera, printu czy italika. Dzięki wyżłobieniom w szklanej „stalówce”, w których zbiera się tusz, szklane pióro nie wymaga tak częstego zanurzania w kałamarzu jak stalówka. Można nim napisać za jednym zamachem kilka linijek tekstu.
Szczególnym narzędziem kaligraficznym jestO kaligrafii na sięrysuje.pl
Na moim blogu ukazało się już sporo artykułów o kaligrafii, warto je przeczytać! Wszystkie dotychczas opublikowane znajdziesz po tagu kaligrafia.
informacje o przyborach do kaligrafii dla zupełnie początkujących
Ogólnejak przygotować stalówkę do pisania i jak ją zamontować w obsadce
Instrukcja,Tusz czy atrament – czym kaligrafować
Kaligrafia nowoczesna (modern calligraphy)
Uncjała – średniowieczny krój pisany ściętą stalówką (Kąt pochylenia liter w kaligrafii
Jak kaligrafować litery r i z
Konstruowanie liter z elementów składowych (wpis dotyczy brush letteringu, ale kształty budujące litery dotyczą kaligrafii jako takiej)
W jakiej kolejności uczyć się liter
Jeśli masz jakieś pytania dotyczące podstawowej wiedzy o kaligrafii, śmiało zadaj je pod wpisem – postaram się odpowiedzieć, a może także napisać na ten temat osobny artykuł.
Mam pytanko jak się nakładka zbiorniczek na stalówkę elastyczna do copperplata np zeby trzymało się więcej atramentu/tuszu?:)
Te zbiorniczki są na stalówki do italiki/gotyku (czyli te ścięte na płasko), nie na elastyczne (choć wiem, ze niektórzy jakoś je mocują, ale mi się to nigdy nie udało – chyba jakoś je ściskają cążkami czy coś w tym stylu).
Pozdrawiam
Ze zbiorniczkami w elastycznych stalówkach jest problem, ale w powiększaniu ilości nabieranego tuszu/atramentu świetnie sprawują się elastyczne sprężynki zakładane od góry na stalówkę https://ibb.co/1ZMLCpc (przepraszam za jakość, nie mam dobrego makro w smartfonie).
Ewentualnie do pisania atramentem można kupić stalówki fleksujące Fountain Pen Revolution w rozmiarze #5.5 lub #6 – pasują do wielu popularnych i tanich chińskich piór. Używam stalówki FPR Chrome EF Ultra Flex #6 z piórem Jinhao X750 – pasuje idealnie (trzeba było minimalnie powiększyć kanalik w spływaku aby atrament nadążął napływać przy szybszym pisaniu, ale jest o niebo lepiej niż w przypadku przeróbek ze stalówkami Zebra-G, a przy okazji stalówka ma „tip” więc lżej chodzi po papierze i jest trwalsza).
Cieszylabym sie gdyby wpisy były regularne nawet gdyby miały być krótsze. Ciekawa jestem czy zawita jutro u Ciebie Inktober… ?
Orchideo, Inktobera nie będzie, bo niestety nie dam rady wziąć udziału w wyzwaniu i szczerze mówiąc przyponiały mi o nim dopiero statystyki bloga – napisałam o nim dwa artykuły i od kilku dni biją rekordy popularności 🙂
O krótszych artykułach myślałąm już od dawna, szkopuł w tym, że zaczynam pisac i nagle robi się jednak długi wpis, co stwierdzam po kilku godzinach pisania 😉
Pozdrawiam!
Alez mnie dlugie wpisy wcale nie zrazaja! Grunt zeby byly regularne 🙂
Miło mi to czytać, będę się starała!
Ściskam serdecznie
Super, że myślisz o początkujących Agato!
Pewnie, że myślę! <3
Pozdrawiam
Z nieba mi Pani spada z tym postem, właśnie siedzę i szukam wiedzy o kaligrafii. Dziękuję.
To polecam zajrzeć do zalinkowanych artykułów, jest tego sporo 🙂
Powodzenia!
Ogólnie ok, ale moim zdaniem „Blue Pumpkin” nie jest dla początkujących. Jest sztywna, to prawda, ale pomieści mało tuszu w porównaniu z innymi, więc dużo energii i czasu zejdzie zanim się ją okiełzna.
Kasia, to oczywiście – siłą rzeczy – subiektywny wybór i polecenia wynikające z mojego doświadczenia. Ja się na niej uczyłam i świetnie się sprawdziła. Nie jest bardzo elastyczna, ale cieniowanie linii jest satysfakcjonujące, nie zauważyłam też, aby pobierała mniej tuszu niż inne.
Pozdrawiam!
A ja lubie niebieska dynie i kupuje stacjonarnie
Tak, ona jest chyba najłatwiej dostępna z tych wymienionych.
Pozdrawiam!